Vol. 9, No. 4 – Winter 2008
طراحی یك نوع میراگر اصطكاكی جدید همراه با لنت ترمز
فرشید خالقیان و محسن تهرانیزاده
هدف از این مقاله معرفی یك میراگر اصطكاكی پایدار و مقاوم در برابر بارهای دینامیكی است. نامیده میشود به كمك FBP كه میراگر اصطكاكی ( Friction Brake Pad) وسیله ساخته شده اصطكاك ناشی از لغزش لنت های ترمز روی سطوح فولادی، انرژی ارتعاشی را مستهلك می كند. در این مقاله با ارائه نتایج آزمایشات، عملكرد ارتعاشی میراگر در اتلاف انرژی نیروهای دینامیكی بررسی شده و مشاهده میشود میراگر طراحی شده ظرفیت بالایی در جذب انرژی نیروهای دینامیكی داشته و به كمك آن میتوان درصد بالایی از انرژی لرزهای را به حرارت تبدیل نمود. نتایج نشان میدهند، بار لغزش این میراگر در طول مسیر لغزش آن ثابت بوده و مقدار این بار در سیكلهای متوالی نیز بدون تغییر است. در این مقاله عملكرد استهلاكی این وسیله در یك قاب پنج طبقه با اتصالات گیردار نیز بررسی شده و با كمك آنالیزهای غیرخطی دینامیكی مشاهده می گردد تغییرمكان جانبی قاب با نصب این وسایل به شدت كاهش یافته در حالی كه برش پایه قاب نیز كنترل شده است و قاب در زلزلههای شدید به صورت خطی رفتار كرده و هیچگونه مفصل پلاستیك، در ستونها و عناصر مهاری آن مشاهده نمی شود. بنابراین میراگر اصطكاكی طراحی شده قابلیت های ویژهای در كاهش انرژی ارتعاشی یك سازه تحت نیروهای لرزهای داشته و به سادگی نیز قابل استفاده در انواع سازههای متعارف است.